Statut Szkoły

Kodeks Etyki

ZARZĄDZENIE DYREKTORA SZKOŁY NR 2/2020/2021

z dnia 30 września 2020 r.

w sprawie wprowadzenia w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie

KODEKSU ETYKI NAUCZYCIELI ORAZ

KODEKSU ETYKI PRACOWNIKÓW  NIEPEDAGOGICZNYCH

 

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U 2009 nr 157, poz. 1240 ze zm.) zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

 

Wprowadza się w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie zwaną dalej „Szkołą”:

1)       Kodeks etyki nauczycieli w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia;

2)       Kodeks etyki pracowników niepedagogicznych w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 2.

  1. Każdy pracownik Szkoły składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z odpowiednim Kodeksem etyki, w którym zobowiązuje się także do przestrzegania zasad określonych w tym Kodeksie. Oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego Zarządzenia, dołącza się do akt osobowych pracownika.
  2. Nowo zatrudniany w Szkole pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem etyki z chwilą zawarcia umowy o pracę.

 

§ 3.

 

  1. Za naruszanie postanowień odpowiedniego Kodeksu etyki, zwanego dalej „Kodeksem” nauczyciel/pracownik niepedagogiczny Szkoły, zwany dalej „pracownikiem” ponosi odpowiedzialność karną lub porządkową, o ile przepisy prawa tak stanowią.
  2. Obowiązkiem każdego pracownika jest reagowanie na każdy przejaw naruszenia lub zagrożenia naruszenia postanowień Kodeksu.
  3. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Szkole mają obowiązek wszechstronnego i wnikliwego rozpatrzenia każdej informacji o naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia norm etycznych zawartych w Kodeksie.
  4. W przypadku naruszenia norm etycznych dotyczących dobrych obyczajów i stosunków międzyludzkich, nienoszącego znamion naruszenia prawa powszechnie obowiązującego, bezpośredni przełożony, po powzięciu informacji o naruszeniu, przeprowadza z pracownikiem rozmowę, w której wskazuje zakres nieprawidłowych zachowań oraz wyraża dezaprobatę dla takich zachowań. W przypadku powtórzenia się podobnych zachowań okoliczność ta powinna zostać uwzględniona przy ocenie pracownika.
  5. Pracownik, który powziął informacje o naruszeniu lub realnej możliwości naruszenia postanowień Kodeksu, stanowiących jednocześnie naruszenie prawa powszechnie obowiązujące, ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie bezpośredniego przełożonego, który, po przeprowadzeniu wstępnych wyjaśnień, przekazuje pozyskane informacje dyrektorowi Szkoły celem podjęcia działań wskazanych w ust. 6.
  6. W przypadku naruszenia norm etycznych, będącego jednocześnie naruszeniem powszechnie obowiązującego prawa:

a)       Pracodawca podejmuje czynności określone w art. 109-113 Kodeksu pracy, jeżeli nieetyczne zachowanie wypełnia przesłanki określone w art. 108 Kodeksu pracy lub odpowiednio czynności porządkowe lub dyscyplinarne określone w Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U z 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);

b)       Pracodawca zawiadamia właściwe organy, jeżeli nieetyczne zachowanie wypełnia znamiona przestępstwa lub wykroczenia określone w przepisach prawa.

  1. Na wniosek pracowników pracodawca powołuje spośród pracowników trzyosobową Komisję Etyczną, będącą organem opiniodawczym i doradczym w sprawach o naruszenie Kodeksu.

 

§ 4.

Zarządzenie wchodzi z dniem

30 września 2020 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

do Zarządzenia Nr 2/2020/2021 DYREKTORA z dnia 30 września 2020 r.

w sprawie wprowadzenia w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie

Kodeksu etyki nauczycieli i KODEKSU etyki pracowników

niepedagogicznych

 

 

KODEKS ETYKI NAUCZYCIELI

w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie

 

 

§ 1.

 

Nauczyciel Szkoły, zwany dalej „nauczycielem”, poza przestrzeganiem norm i przepisów prawa, zobowiązany jest także do przestrzegania podstawowych zasad etycznych oraz stosowania się do dobrych obyczajów i praktyk życia zawodowego.

 

§ 2.

 

Nauczyciel strzeże godności zawodu nauczycielskiego tak w życiu zawodowym, jak i prywatnym oraz działalności publicznej, łącząc godność osobistą z poszanowaniem godności innych ludzi.

 

§ 3.

Nauczyciel aktywnie i twórczo realizuje misję Szkoły.

 

§ 4.

Nauczyciel dba o wizerunek Szkoły:

a)       nie podważa na forum zewnętrznym autorytetu swoich przełożonych i kolegów oraz ich kompetencji i uprawnień;

b)       dba o rzetelne i sumienne wykonywanie obowiązków służbowych, w szczególności przestrzega ustalonego zakresu, wymiaru i terminów zajęć dydaktycznych;

c)       jest życzliwy i taktowny w stosunku do klientów Szkoły oraz jego pracowników;

d)       odznacza się wysoką kulturą osobistą oraz dba o kulturę słowa.

 

§ 5.

Nauczyciel nie angażuje się w przedsięwzięcia, które przyczyniają się do osłabienia konkurencyjności Szkoły.

 

§ 6.

Nauczyciel rozwija swoją wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne do coraz lepszego wykonywania pracy na rzecz Szkoły.

 

 

 

§ 7.

Nauczyciel przestrzega praw autorskich i praw pokrewnych, o których mowa w Ustawie z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U 2006 nr 90, poz. 631 ze zm.).

 

§ 8.

Nauczyciel docenia znaczenie pracy zespołowej, bierze na siebie odpowiedzialność za właściwą organizację i poziom tej pracy, przestrzega norm i standardów zespołu, w którym pracuje.

 

§ 9.

Nauczyciel dokonujący oceny pracy podległego mu pracownika kieruje się okolicznościami natury merytorycznej.

 

§ 10.

Nauczyciel w trosce o godność zawodu jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie sytuacje, które mogą być przez inne osoby interpretowane jako korupcyjne.

 

§ 11.

Nauczyciel dba o majątek i środki publiczne, którymi dysponuje jako pracownik i nie wykorzystuje środków i materiałów, które są własnością Szkoły do celów prywatnych.

 

§ 12.

Zmian w niniejszym Kodeksie dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

do Zarządzenia Nr 2/2020/2021 DYREKTORA Szkoły Podstawowej nr 3 w Dębnie z dnia 30 września 2020 r. w sprawie wprowadzenia

Kodeksu etyki nauczycieli oraz KODEKSU etyki pracowników niepedagogicznych

 

 

KODEKS ETYKI pracowników niepedagogicznych

w Szkole Podstawowej nr 3 W DĘBNIE

 

§ 1.

 

  1. Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w Szkole, zwani dalej „pracownikami”, traktują swoją pracę jako służbę publiczną.
  2. Pracownicy obowiązani są przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych, w tym także zawartych w Kodeksie etyki pracowników niepedagogicznych, zwanym dalej „Kodeksem”.

 

§ 2.

 

  1. Pracownicy obowiązani są dbać o jakość wykonywanych obowiązków służbowych oraz wykazywać troskę o środki publiczne będące w dyspozycji Szkoły.
  2. Pracownicy przy wykonywaniu swoich obowiązków służbowych powinni kierować się w szczególności: praworządnością, bezstronnością i bezinteresownością, obiektywizmem, uczciwością i rzetelnością, odpowiedzialnością, jawnością postępowania, dbałością o dobre imię Szkoły i jego pracowników, uprzejmością i życzliwością w kontaktach z interesantami oraz przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami, godnym zachowaniem w miejscu pracy i poza nim.

 

 § 3.

 

  1. Pracownicy wypełniają swoje obowiązki w ramach prawa i działają zgodnie z prawem. Podejmowane przez nich decyzje służbowe oparte są na konkretnych podstawach prawnych oraz właściwie uzasadnione.
  2. W toku podejmowania decyzji służbowych pracowników uwzględniają wszystkie istotne czynniki i przypisują każdemu z nich należne mu znaczenie. Nie uwzględniają natomiast żadnych okoliczności nienależących do sprawy.
  3. Pracownicy załatwiają sprawy niezwłocznie, zgodnie z przepisami określającymi terminy załatwiania spraw.

 

§ 4.

 

  1. Pracownicy działają bezstronnie i bezinteresownie, a w szczególności:

a)       nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji czy opiniowaniu spraw, w których mają bezpośredni lub pośredni interes osobisty;

b)       nie wykorzystują i nie pozwalają na wykorzystywanie powierzonych im zasobów, kadr i mienia publicznego w celach prywatnych;

c)       nie podejmują prac, ani zajęć kolidujących z pełnionymi obowiązkami służbowymi;

d)       wystrzegają się okazji do promowania jakichkolwiek grup interesu;

e)       nie ulegają wpływom i naciskom politycznym, które mogą prowadzić do działań  stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym;

f)        wykonując obowiązki służbowe kierują się interesem Szkoły i nie czerpią korzyści materialnych ani osobistych z tytułu pełnienia stanowiska, nie działają też w prywatnym interesie osób lub grup osób;

g)       nie czynią użytku z uprzywilejowanego dostępu do informacji;

h)       nie dopuszczają do powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym;

i)        korzystają z powierzonych uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały im powierzone, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

j)        w prowadzonych sprawach równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegają żadnym naciskom, nie przyjmują żadnych zobowiązań wynikających  z pokrewieństwa lub znajomości, nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych;

k)       nie angażują się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnieniu obowiązków służbowych lub wpływają negatywnie na obiektywizm podejmowanych decyzji.

 

§ 5.

 

  1. Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za decyzje i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć. Przy zarządzaniu powierzonym majątkiem i środkami publicznymi, wykazują należytą staranność i gospodarność.
  2. Pracownicy ujawniają próby marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania stanowiska służbowego lub korupcji odpowiednim instytucjom i organom.
  3. Pracownicy zgłaszają wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w placówce bezpośredniemu przełożonemu lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.

 

§ 6.

 

  1. Pracownicy udostępniają zainteresowanym osobom dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z zasadami określonymi przepisami prawa. Odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.
  2. Pracownicy nie ujawniają informacji poufnych ani nie wykorzystują ich dla osiągnięcia korzyści finansowych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia.

 

 

 

§ 7.

 

  1. Pracownicy są zatrudniani, awansowani i wynagradzani w oparciu o przesłanki merytoryczne oraz posiadane kwalifikacje i umiejętności zawodowe.
  2. Pracownicy ustawicznie dążą do pogłębiania swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności zawodowych niezbędnych do wykonywania obowiązków służbowych, a pracodawca sprzyja ich rozwojowi zawodowemu.
  3. Pracownicy obowiązani są do zachowania lojalności w kontaktach z przełożonymi oraz gotowości do wykonywania służbowych poleceń.
  4. Pracownicy udzielają obiektywnych, zgodnych z najlepszą wolą i wiedzą porad i opinii przełożonym, włącznie z oceną legalności i celowości ich działania.

 

§ 8. 

 

  1. W kontaktach z interesami Szkoły pracownicy zachowują się uprzejmie, są pomocni i udzielają odpowiedzi na skierowane do nich pytania wyczerpująco i dokładnie.
  2. Pracownicy dbają o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzegają zasad poprawnego zachowania, właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej, w miejscu pracy i poza nim.

 

§ 9.

  Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie i sumiennie, z szacunkiem dla innych i poczuciem godności własnej.

 

§ 10.

Zmian w niniejszym Kodeksie dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwały

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1.12.2020
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Zdzisław Sołtys
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 grudnia 2020 10:26
Dokument wprowadzony do BIP przez: Zdzisław Sołtys
Ilość wyświetleń: 291
01 grudnia 2020 10:26 (Zdzisław Sołtys) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)